Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

15. Par ko Dievs runā pirmajā plāksnē?

  • Sākums
  • Svētuma glabāšana un svētdarīšanas robežas
  • e-raksti

Svētuma glabāšana un svētdarīšanas robežas

Reinhards Slenczka
Noklausies šo e-publikāciju

“Nedodiet svētumu suņiem un nemetiet savas pērles cūkām priekšā, ka tās ar savām kājām viņas nesamin un atgriezdamās jūs pašus nesaplosa.” [Mt.7:6]

Svētuma glabāšana un svētdarīšanas robežas

Šī panta īpašā nozīme parādās tur, kur tēlainais teiciens — “mest pērles cūkām priekšā” — ienācis sarunvalodā. Īpašās grūtības izpaužas tādējādi, ka iepriekšējos Kunga vārdos bija izteikts aizliegums tiesāt brāli, norādot uz Dieva tiesu, kā arī vēl agrāk, runājot par ienaidnieka mīlēšanu (Mt.5:43-48), izteiksmīgi runāts par to, ka “Viņš liek savai saulei uzlēkt pār ļauniem un labiem un lietum līt pār taisniem un netaisniem”. Tomēr abās šajās Kunga vārda vietās Dieva tiesa nekādā ziņā netiek atcelta, bet gan vienīgi atlikta, un katrā gadījumā tā tiek atstāta Dievam. Tas paturams prātā; jo tādējādi arī šis vārds ir saistībā ar sagaidāmās, bet atliktās tiesas situāciju.

Salīdzinājumi, kuros runāts par dzīvniekiem, iecienīti gan Svētajos Rakstos, gan ārpus tiem. Suņi un cūkas ir negatīvi piemēri, un kā nešķīsti resp. nepatīkami dzīvnieki tie, attiecināti uz cilvēkiem, kalpo par lamuvārdiem. Būt “gudriem kā čūskām un bez viltus kā baložiem” ir pozitīvi piemēri un noder par paraugu, kā, piemēram, Mt.10:16, kas satur mācekļiem izteiktos Kunga norādījumus, kuri objektīvi ir ciešā saistībā ar šo vārdu. Vilks un aitas/avis (Mt.10:16; 7:15; Jņ.10) ilustrē neizlīdzināmu, arī iznīcību nesošu pretišķību dzīvnieku starpā, kā tas ir arī cilvēku vidū. Nav jādzīvo ilūzijās: kā pārējā dabā, tā arī cilvēku vidū pastāv ne vien nespēja sadzīvot, bet arī savstarpēji izslēdzošas pretišķības, kas izpaužas pat savstarpējā apkarošanā un iznīcināšanā — un tas tā ir, par spīti visai Dieva radības kopībai un tam, ka Dievs uztur visus, turklāt tas notiek situācijā, kad kopīgi tiek gaidīta nākošā tiesa. Abos gadījumos Dievs nolicis plašus kopības ietvarus; par tiem mums noteiktā veidā tiek atgādināts, un tur kaut ko mainīt nav mūsu spēkos.

Draudzei nepieciešamo atšķiršanu, pat nodalīšanu, tādēļ nenosaka kāds jūtu diktēts izturēšanās veids, bet gan vienīgi uzticētās dāvanas; “svētums”, “savas pērles”.

“Svētums” šeit gan plaši tverts, un to var izskaidrot visai dažādi, taču to pavisam skaidri norobežo atšķirība no tā, kas nav svēts. Tas atkal atgādina pirmo lūgumu: “Svētīts lai top tavs Vārds..”; un šajā Vārdā [Name] ietverts viss, kas Dievs ir, ko Viņš dara un kā Viņš izturas pret mums un mēs pret Viņu. Svētums bez tam attiecas uz upura dāvanu un vietu templī. Ir izslēgts, ka upuru gaļa tiktu mesta priekšā suņiem. Atcerēsimies, kā notiek svētdarīšana Kristū, kas reizē ir Augstais Priesteris un upuris: “Jo ar vienu upuri Viņš uz visiem laikiem ir padarījis pilnīgus tos, kas tiek darīti svēti” (Ebr.10:14). Šajā sakarā draudzei tādēļ arī tiek atgādināta skaidra robeža, kas, paturot prātā beigu tiesu, jau šobrīd jāievēro: “Cik gan smagāku sodu, jūs domājat, pelnīs tas, kas Dieva Dēlu minis kājām un derības asinis, ar ko viņš svētīts, turējis par nesvētām, un žēlastības Garu nievājis. Jo mēs pazīstam To, kas ir sacījis (5.Moz.32:35-36): ‘Man pieder atriebšana, Es atmaksāšu, un vēl: ‘Tas Kungs tiesās savu tautu.’ — Briesmīgi ir krist dzīvā Dieva rokā!” (Ebr.10:29-31). Tādēļ draudze pēc sava Kunga skaidrajiem vārdiem ne vien atpazīs tos, kuri būtu apzīmējami par “suņiem” un no kuriem tāpēc būtu jāvairās, bet arī izvērtēs pati sevi, sava svētuma saņemšanu un izturēšanos pret to. Tas tātad attiecas uz Kristību un Vakarēdiena sniegšanu un saņemšanu, proti, no vienas puses, uz tā cienīgu saņemšanu, kas vispirms vienmēr pastāv paša necienīguma atzīšanā un apliecināšanā, kā arī, no otras puses, uz dzīvi ar saviem ticības augļiem — dzīvi, kura ir šīs ticības rezultāts. Agrīnās kristietības II gadsimta tekstā “Didahe” atrodam atsauci uz šo Kunga vārdu un norādījumu: “Bet nevienam nav no šīs jūsu Eiharistijas jāēd un jādzer kā vienīgi tiem, kas kristīti Tā Kunga Vārdā; un par to Kungs ir sacījis: ‘Nedodiet svētumu suņiem'” (Did.9:5). Bet pārbaudi, kurā tas tiek atšķirts un atdalīts, veic šis svētums pats. Kunga vārds prasa atbildīgu apiešanos ar sakramentiem, tos sniedzot un saņemot.

Otrā salīdzinājuma daļa ar aizliegumu mest pērles cūkām priekšā pilnībā noskaidro, ka šeit runa ir par to, ko draudze saņem no sava Debesu Tēva — “savas pērles”. Ar to pēc tā laika valodas lietojuma var tikt apzīmēti nozīmīgi vārdi ar dziļu jēgu; bet mēs droši varam šeit atcerēties arī Jēzus līdzību Mt.13:45-46: “Vēl Debesu valstība līdzinās tirgotājam, kas meklēja dārgas pērles. Un, atradis vienu sevišķi dārgu pērli, nogāja un pārdeva visu, kas tam bija, un nopirka to.”

Tas, ka debesu valstības dāvanu dāvā Kunga vārdi un ka to arī saņem Kunga vārdos, dara šo salīdzinājumu saprotamu. Bet mums reizē tiek arī parādīts, ka Dieva vārdu sludināšana nekādā gadījumā nevar notikt visos apstākļos — ka šeit pastāv arī robežas, kur sludināšana jāpārtrauc. Cūka pieder pie nešķīstajiem dzīvniekiem (3.Moz.11:7), un 2.Pēt.2:22 piemērs ar suni un cūku ilustrē vārda un sakramentu neauglīgumu: “Bet viņiem ir noticis pēc sakāmā vārda patiesības: suns atgriežas pie sava paša vēmekļa; kā arī: cūka mazgājusies atkal vārtās dubļos.” Vai gan mums vajadzētu pievērt acis tur, kur Dieva vārds mums tās atver?

Saskaņā ar šiem skaidrajiem vārdiem mums būtu jāzina, ka Dieva vārda sludināšanai, tāpat kā sakramentu saņemšanai, ir noteiktas robežas, kas nav jāpārkāpj un kuras pārkāpt arī nevaram, jo citādi tā būtu svētuma nepareiza lietošana — tur, kur svētā svētums netiek atzīts un kur tāpēc, to uzņemot, nevar arī būt nekādas svētošas iedarbības (sal.1.Kor.11:17-34).

Skaidrais brīdinājums saskatīt šādas robežas mūs pašus mudina uz mūsu ticības un dzīves pārbaudi, ar kuru noraidāmi tie, kam interesi par vārda un sakramenta dāvanām nenosaka pareiza atziņa un pareizs lietojums. Ja centienos piesaistīt daudzus un visus pieturēt tiek apmierināta tikai, kā sacīts salīdzinājumā, “suņu” un “cūku” ēdelība, tad visnotaļ var gadīties tas, par ko brīdinājumā sacīts tālāk — ka dāvana tiek samīdīta un pats tās devējs saplosīts un aprīts. Tas nozīmē — ja draudze pārliecināta, ka jāsaplūst ar pasauli, apmierinot visas iespējamās vajadzības, tad tā arī kopā ar pasauli aizies bojā. No tā Kungs savējos grib brīdināt un pasargāt ar savu vārdu.

    Kungs, liec mums ar savu vārdu šajā laikā atskārst, kas derīgs un ir spēkā Tavā priekšā, mūžībā. Atver, Kungs, ar sava Gara dāvanu mūsu acis un dāvā atziņu, ka mēs nesekojam savām pašu vēlmēm un iedomām un tā neaizejam bojā, bet dod, ka mēs saņemam un sniedzam tālāk to, ko Tu ar mums un mūsos dari mūsu atjaunošanai un svētošanai.

    Svētī mūs patiesībā — “Tavi vārdi ir patiesība” (Jņ 17:17). Āmen.

Tēmas: cūkas debesu valstības dāvana Dieva tiesa Dieva vārda sludināšana Jēzus Kalna sprediķis robežas sakramentu saņemšana suņi svētdarīšana svētums

Continue Reading

« Meditācija Kristus ciešanu dzīlēs
Luters par Dieva Vārdu »
                       

Ieskaties

Kristīga draudze gaida Kristus redzamo atnākšanu
Baznīca un ticības apliecība
Tie, kuri neņem vērā atšķirības starp bauslību un Evaņģēliju
Svētā Absolūcija

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Īsta lūgšanu cīņa
  • Bībeles esences izmantošana
  • Kristus tēls mūsos
  • Bērnu mīlestība pret vecākiem
  • Grēksūdze un Vakarēdiens
  • Objektīvā un subjektīvā salīdzināšana
  • Ko Dievs mums vēl darījis zināmu par savu esamību?

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus sildās

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025