Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

143. Kāda ir bauslības un evaņģēlija atšķirība?

  • Sākums
  • Pret iekāres smalkajiem un slepenajiem ceļiem
  • e-refleksijas

Pret iekāres smalkajiem un slepenajiem ceļiem

Karls Olafs Rozeniuss
Noklausies šo e-publikāciju

Ar diviem pēdējiem radnieciskajiem baušļiem Dievs Tas Kungs beigu beigās aizliedz pašu iekāri, ļauno sirds vēlmi un pašas slepenākās tieksmes. Viņš bauslī saka: “Tev nebūs iekārot.” Svēts, svēts, svēts ir Tas Kungs, un svētu Viņš vēlas redzēt arī cilvēku. Lai Viņa Gars atver mūsu sirdis!

Pret iekāres smalkajiem un slepenajiem ceļiem

Runājot par šo abu pēdējo baušļu nozīmi, (5.Moz.5:21) oriģināltekstā mums jāievēro kāda atšķirība: devītais bauslis aizliedz gribai un prātam glabāt iekāri, proti, ka cilvēks piekrīt savas sirds kārībai un cenšas to apmierināt. Turpretī vārds, kas šajā vietā atrodams desmitajā bauslī, vēršas pret pašu iekāres avotu cilvēka sirdī, iedzimto grēku, kas pavēl, lai tu neiekārotu to, kas pieder tavam tuvākajam!

Dievs Tas Kungs uzlūko visu cilvēku dzīves ceļus un tiesā sirds domas un nodomus, Viņa priekšā nav nekā apslēpta. Mūsu ceļu Vērotājs zina, ka cilvēks pārkāpj devīto bausli arī ar sirds iekāri pēc tuvākā īpašuma. Viņš vēlas to iemantot visu cilvēku acu un likumu priekšā, kaut arī tas ir pretrunā lielajam mīlestības bauslim. Taču, pat ja tas būtu likumīgi sabiedrības priekšā, tomēr šis bauslis man allaž pavēl rīkoties tā, kā pats vēlos, lai citi attiecas pret mani.

Kad tuvākais nabadzības vai spiedīgu apstākļu dēļ pārdod savu īpašumu un nevar iegūt īpašuma pilno vērtību, tad es izmantoju šo situāciju un nopērku to par lētu un izdevīgu cenu, kaut arī saprotu, ka šis īpašums ir vērts daudz vairāk.

Visi cilvēki apgalvo, ka es nedaru nekādu netaisnību, jo samaksāju vairāk, nekā citi gribēja maksāt, tādēļ esmu izdarījis žēlsirdības darbu! Tomēr Tas Kungs skatās man acīs un saka: “Tu dievbijīgais blēdi, Es saprotu tavu darījumu. Ja tu mīlētu savu tuvāko kā sevi pašu, tu maksātu īpašuma patieso cenu, pat ja neviens cits par to nesolītu pat pusi. Tu tikai šķietami godīgi esi ieguvis prāvu daļu sava tuvākā mantas, bet Manā priekšā tu esi zaglis.”

Tādu pašu grēku dara arī tas, kas atprasa aizdoto naudu brīdī, kad atmaksa spiež aizņēmēju uz tādu pārdošanu, kādu mēs jau pieminējām. Vai kāds var sacīt, ka esmu izdarījis kaut ko netaisnu, atprasot parādu un to, kas man pieder! To taču visi sauktu par godīgu un taisnīgu biznesu!

Neviens nevēlas saprast, ka šis “godīgais” bizness laupa manam tuvākajam lielāku vai mazāku īpašuma daļu, tomēr neviens negribētu, lai kāds šādi izturētos pret viņu pašu. Tas skaidri pierāda, ka mans tā saucamais godīgais bizness ir bijis Dieva svētās Bauslības pārkāpums, tāpēc ka visa Bauslība prasa: “Tev būs savu tuvāku mīlēt kā sevi pašu” (Mt.22:39).

Īsi sakot, lai cik mani darījumi šķistu taisnīgi, tomēr, samazinot sava tuvākā īpašumu, es Dieva acīs tūdaļ kļūstu par zagli un laupītāju. Tie ir paši slēptākie nelieša gājieni, kad cilvēks ar darījumu palīdzību vēlas saglabāt un uzturēt savu godu un dievbijīga, godīga cilvēka reputāciju. Taču, pat ja cilvēcisks tiesnesis un visa sabiedrība atzītu tevi par taisnu, Dievs to nedarīs. Viņš labi redz tavu netaisno sirdi un saprot tavus nelietīgos gājienus.

“..Tev ir skaidras manas domas jau no tālienes. Vai es eju, vai es guļu, Tu esi ap mani, un Tev ir zināmi visi mani ceļi.. Ja es teiktu: galīga tumsa lai mani apklāj, un par nakti lai kļūst ap mani gaisma,– tad arī tumsība Tev nebūtu tumša, un nakts tev spīdētu kā diena, tumsība Tev būtu kā gaisma” (Ps.139:2-3, 11-12). Kaut ikviens apjaustu, ka Dievs Tas Kungs redz pat pašus mūsu apslēptākos ceļus, ka Viņš redz mūsu viltīgākās domas un motīvus!

Tā kā devītajā bauslī Tas Kungs ir aizliedzis visu negodīgumu un iekārot sava tuvākā namu, tad mēs saprotam, ka šajos baušļos Viņš vēršas pret iekāres smalkajiem un slepenajiem ceļiem, aizliedzot gan vēlmi, gan nodomu piesavināties jelko no sava tuvākā īpašuma, pat ja to var īstenot “godīgā” ceļā. Dievs pavisam tieši un konkrēti pavēl to, ko patiesībā pavēl visi otrā galdiņa baušļi: “Tev būs savu tuvāku mīlēt kā sevi pašu.”

Dievs ir arī aizliedzis ļauno vēlmi, kas arvien ir visas iekāres avots un ko visa pasaule ignorē, t. i., alkatību jeb cilvēka vēlmi kļūt bagātam. Par šo vēlmi apustulis saka: “Bet, kas grib tapt bagāts, krīt kārdinājumā un valgā un daudzās bezprātīgās un kaitīgās iegribās, kas gāž cilvēkus postā un pazušanā. Jo visa ļaunuma sakne ir mantas kārība; dažs labs, tiekdamies pēc tās, ir nomaldījies no ticības un pats sev nodarījis daudz sāpju” (1.Tim.6:9-10). Un Sīrahs saka: “Kas zeltu mīl, tas netiks attaisnots; kas dzenas pēc peļņas, peļņas dēļ maldīsies” (Sīr.31:5).

Ja reiz alkatība un mantkārība ir Dieva vārdos aizliegta un nosodīta, tad cik gan daudz vairāk grēks atklājas cilvēciskā skaudībā pret tuvāko, kā arī ļaunā iekārē un tieksmē pēc viņa īpašuma! Ak, cik gan briesmīgi tālu cilvēks atkāpjas no patiesās mīlestības, kas ne tikai nemeklē sava tuvākā labumu, bet arī to apskauž, bez mitas uzturot un barojot savu kāri iegūt to savā īpašumā! Šo rupjo un riebīgo grēku mūsu Kungs šajos baušļos ir aizliedzis.

Tēmas: alkatība Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Devītais un desmitais bauslis dievbijīgais blēdis mantas kārība negodīgs bizness skaudība pret tuvāko viltīgas domas

Continue Reading

« Fanātisma bankrots
Reformācijas vēsts »
                       

Ieskaties

Evaņģēlisko kristiešu maldi
Vēsturiskais mantojums
Cilvēce zem Dieva likuma
Žēlastības derība

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kristus brīvība
  • Likt Bauslību pretī Bauslībai
  • Kā Kristus tevi atpestīja no visiem taviem grēkiem?
  • Grēkam vairs nav nekādu tiesību pret mani
  • Dzīves Labotājs
  • Bauslība nav nekas cits kā bērnu audzinātāja taisnībai
  • Vienīgais ceļš pie Dieva un pestīšanas

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus sildās

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025