Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

199. Kādiem vārdiem Ticības apliecība attēlo mūsu Pestītāja paaugstināšanas stāvokļa atsevišķus brīžus?

  • Sākums
  • Par nāves sodu un cilvēka dzīves vērtību
  • e-refleksijas

Par nāves sodu un cilvēka dzīves vērtību

Aleksandrs Bite
Noklausies šo e-publikāciju

Presē un televīzijā bieži gadās lasīt un dzirdēt diskusijas un dažādus viedokļus par cilvēka dzīvības vērtību. Dzīvība ir augstākā dāvana, ko Dievs cilvēkam ir devis, un nevienam nav tiesības to kādam atņemt. Bet kā ir ar nāves sodu, vai tas nav noziegums, ka sabiedrībā notiek tādas lietas?

Daudzi mācītāji, sabiedriskie un politiskie darbinieki ir pret nāves sodiem. Daudzās attīstītās valstīs tie jau atcelti. Tagad tas ir aktuāli arī Latvija. Ir arī dzirdēts, ka daži mācītāji uzskata, ka nāves sods nebūtu jāatceļ. Vai tad nāves sods nav pretrunā ar piekto bausli -”Tev nebūs nokaut!”?


Nevaru nepiekrist vietumis izteiktajai domai, ka ir pārsteidzoši tas, ka Saeimā vienlaikus izskata divus likumprojektus: vienu par nāves sodu aizliegšanu, otru – par abortu legalizāciju. Nepieteiktajā karā, kurā mūsu sievietes (un arī vīrieši protams) apņēmīgi cīnās pret saviem vēl nedzimušajiem bērniem, mūsu tauta ir zaudējusi vairāk dzīvību, nekā visos šā gadsimta karos, revolūcijās un komunistu nāves nometnēs. No visiem ieņemtajiem bērniem Latvijā pašreiz liek nogalināti vairāk nekā 70%. Tajā pat laika daudzi no šiem cilvēkiem skaļi runā par nāves sodu atcelšanu pat īpaši bīstamiem noziedzniekiem.

Mums, kristiešiem, jautājums par dzīvības vērtību un par nāves sodu nav tikai morāles vai humānas dabas jautājums. Par visām šīm lietam ir tik daudz runāts Bībelē, ka mums tas, nenoliedzami, ir arī teoloģisks jautājums.

Vispirms gribētos pieminēt kādu diezgan apšaubāmu modernā humānisma apgalvojumu, ka cilvēka fiziskā dzīvība ir absolūti augstākā vērtība un absolūti lielākā Dieva dāvana cilvēkiem. Bībele mums atklāj daudzas vērtības, kas ir augstākas nekā cilvēka fiziskā dzīvība – mūžīga dzīvība, patiesa Dieva vārda mācība, Dieva mīlestībā u.c. Ne tikai tā sauktās mūžīgās vērtības, bet arī daudzas laicīgās vērtības stāv pāri cilvēka fiziskajai dzīvībai. Cilvēki paši bieži vien šīs lietas zina, jūt un ir gatavi par tām atdot savu dzīvību. Tautas brīvība, valsts, sabiedrība, likums, ģimene un dažas citas lietas ir nozīmīgākas par cilvēka fizisko dzīvību.

Jau pats baušļu sakārtojums mums to skaidri parāda. Otrā galdiņa baušļi, kas mums māca mīlēt savu tuvāko kā sevi pašu. iesākas ar bausli, kas mums pavēl godāt savu tēvu un māti, lai mums labi klājas un lai mēs ilgi dzīvojam savā zemē; bet tāpat šis bauslis arī aizsargā kādu ļoti nozīmīgu cilvēka dzīves sfēru: hierarhiskās attiecības sabiedrībā, pasaulīgās valdības un likumus. Sabiedriskās hierarhijas un pasaulīgās valdības ir Dieva dota dāvana, bez kuras cilvēces eksistence nebūtu iespējama. Pasaulīgajām valdībām un attiecīgajām sabiedriskajām un valsts institūcijām ir tiesības ieviest tādus likumus, kādi attiecīgajā gadījumā nepieciešami. Šie amati stāv pāri cilvēkiem, arī par tiem, kas šos amatus pilda. Tādā ziņā ceturtais bauslis stāv augstāk par pārējiem otrā galdiņa baušļiem. Vecā Derība saskaņā ar šo izpratni rāda, ka šiem amatiem un likumiem ir dots tas, kas nav dots kādam atsevišķam indivīdam: es nevaru uzcelt cietumu un “ietupināt” tajā zagli, to var tikai tiesa saskaņā ar likumu, ja to patvaļīgi dara kāds atsevišķs indivīds, tad viņš pats klust par noziedznieku, jo tas nav uzticēts kādam indivīdam, bet tiesneša amatam un likumam. Ja kāds noķer slepkavu, kuram pavisam noteikti pēc likuma pienākas nāves sods, tad tomēr viņš nedrīkst to nogalināt, jo tad viņš pats kļūst par slepkavu. Nāves sodu var piespriest un izpildīt tikai tie amati, kuriem tas piederas saskaņā ar likumu, un šajā gadījumā Raksti to nesauc par slepkavību. Bībele mums pavisam skaidri rāda. ka mēs dzīvojam grēka pasaule, kura nepieciešama zobena vara kārtības uzturēšanai. Pasaule katrs nesodīts noziegums un sodam izbēdzis noziedznieks pūdē sabiedrību. Sabiedrībai pašai ir jāuzņemas sevis aizstāvēšana. Bībele mums rāda. ka ir tādi noziegumi, kas sabiedrībai ir īpaši bīstami. Par tādiem Mozus bauslība piespriež nāves sodu. Dažu šādu noziegumu bīstamību šodien apzinās, dažu – ne. Kā Luters saka, daudzi grēki vairs netiek saukti par grēkiem, bet par tikumiem, un daudzi – par smalkām un nevainīgām izdarībām. Mūsdienu sabiedrībā vairs neuzskata par grēku elku kalpību, buršanu, spiritismu, laulības pārkāpšanu, homoseksuālas attiecības, savukārt Vecajā Derībā par šīm lietām pienācās nāves sods. Protams, tas nekad nebūs droši pierādāms, taču katrs par to var nopietni pārdomāt, vai šādas augstas likuma prasības nebija viens no tiem būtiskajiem komponentiem, kas ebrejus padarījis par unikālu tautu, kas ir to nedaudzo pasaules lautu vidū, kas pastāv jau vairāk nekā 3,5 tūkstošus gadu, un, atšķirībā no citām ilgdzīvotājām tautām – gandrīz 2 tūkstošus gadu bez savas vēsturiskās dzimtenes. Tomēr ir tādi noziegumi, kurus uzskata par bīstamiem arī Šodien – tādi, kā, piemēram, slepkavība un dažu veidu noziegumi pret valsti.Taču ari šos grēkus kino, literatūra, vēsture un ideoloģija cenšas cik vien var attaisnot. Dumpinieki pamazām pārtop par progresa virzītājiem un netaisnības atriebējiem. Bet par slepkavībām arvien vairāk tiek spriests: “kas ir vainīgs – Sarkangalvīte vai vilks?” un arvien biežāk slepkava tiek rādīts kā nevainīgs apstākļu un sagadīšanās upuris, bet noslepkavotais arvien biežāk ir vainīgs pats.

Bībele mums rāda, ka var būt tādi noziegumi pret kuriem sabiedrībai sevi būtu jāaizstāv ari ar nāves soda palīdzību. Valsti un sabiedrību neuztur kārtībā ar Evaņģēlija, bet ar zobena palīdzību Un varbūt nemaz nebija tik muļķīgs tas seno cilvēku kritērijs, (protams, ne vienīgais), pēc kura dažās civilizācijās izvēlējās valdnieku-viņam bija jāvar piespriest un izpildīt nāves sodu, – citādi viņš nemaz nevarēja kļūt par valdnieku.

Mēs nevaram īpaši sevi mierināt ar domu, ka mūsdienu cilvēks ir citādāks – labāks, kulturālāks, civilizētāks, attīstītāks nekā senais. Šis gadsimts vien to skaidri parāda: nepārtrauktie asiņainie kari, briesmīgā nežēlība, visu morālo vērtību straujā devalvācija, nedzimušo bērnu slepkavības. Uz visa šī fona nāves soda atcelšana ir visai likumsakarīgs gļēvums, – sabiedrība vairs negrib un nevar sevi aizstāvēt, tā legalizē grēku, tā kapitulē kriminalitātes priekšā.

Continue Reading

« Sapņotāji un mākoņu bīdītāji?
Dzīvesstila maiņa »
                       

Ieskaties

Debesu kopība
Mīlēt grēcinieku
Visu pestīšanai nepieciešamo lietu atziņa
Svētīgais Dieva miers

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Otrais bauslis un Tēvreizes pirmā lūgšana
  • Nāves sodi
  • Piedošana spēcīgāka par grēku
  • Kristiešu un baznīcas uzdevums – neklusēt
  • Ieslodzītie apmeklē klosteri
  • Savā postā var rast mierinājumu
  • Amerikas Savienoto valstu Kongresā lielākā daļa ir kristieši

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Aizlieguma zīme

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025