Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

127. Ar kuru bausli ir saistīti galavārdi?

  • Sākums
  • Miglainais jautājums par baznīcas būtību
  • e-raksti

Miglainais jautājums par baznīcas būtību

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

Ja jau visā luteriskajā baznīcā par baznīcas un garīgā amata attiecību jautājumu ir vienprātība, ja luteriskā baznīca varētu pastāvēt ar konsistoriālu vai episkopālu iekārtu, vai, kā tas ir Amerikā, ar prezbiteriāli sinodālu vai dažreiz gandrīz pilnīgi kongregacionālu iekārtu, – kā tad lai mēs izskaidrojam šos atšķirīgos viedokļus, kas tieši jautājumā par amatu un draudzi un tādējādi par baznīcas organizāciju ir atkārtoti šķēluši mūsu baznīcu, kopš šķīrās Loes un Valtera ceļi?

Miglainais jautājums par baznīcas būtību

Uz šo jautājumu nav viegli atbildēt.

Liekas, nav šaubu, ka arī citu baznīcu un konfesiju organizācijas un pārvaldes problēmas ir ietekmējušas luterismu. Neviena baznīca 19. gadsimtā nevarēja pilnīgi izvairīties no šī jautājuma.

Kopš Mēlera, Ņūmena, Puseja, Vineta, Čālmera tas ietekmēja visas kristīgās konfesijas. Tas bija laiks, kad likās, ka visa vecā Eiropa šķita ejam pretī savam galam, un jautājums bija, kas nāks tās vietā.

Mums, luterāņiem, vajadzētu daudz pētīt Romas katoļu aso cīņu, tiecoties pēc brīvības no apgaismības laika izveidotās valsts važām (šai baznīcas cīņai, piemēram, Ķelnē ir pamācošas paralēles ar prūšu luterāņu konfesionālo cīņu, tāpat kā hesiešu varonīgajai cīņai ir paralēles ar Kulturkampf Bismarka laikā). Tāpat ieteicams būtu pētīt traktariāņu kustības traģisko vēsturi Anglijā vai aizraujošo Disruption kustības vēsturi Skotijā un līdzīgas kustības Atlantijas okeāna otrā pusē. Visa tā rezultātā luterisms nav palicis pilnīgi uzticīgs reformācijas brīnišķigajai brīvībai.

Kad visur tika vaicāts pēc īstas, Kristus pavēlētas, bibliskas baznīcas iekārtas, tad arī mūsu baznīca tika pakļauta briesmām – vēlēties sniegt uz to atbildi arī no savas puses. Ar visu savu uzticību luteriskajām ticības apliecībām ne Valters, ne Loe (pietiks ja nosauksim tikai šos abus) neizvairījās no šīm briesmām. Tas atgādina to, kas notika ar mūsu klasiskajiem dogmatiķiem ortodoksijas laikā, kuri ļāva kalvinismam un katolicismam uzdod sev dažādus jautājumus, nepamanot, ka jautājumi tiek nepareizi uzdoti.

Piemēram, līdz pat mūsu dienām liktenīga loma ir jautājumam par redzamo un neredzamo baznīcu. Ortodoksijas tēvi un 19. gadsimta tēvi nepamanīja, ka Lutera apslēptā baznīca nav viens un tas pats, kas reformēto neredzamā baznīca, un ka mēs būtu labāk darījuši, ja nepārņemtu reformēto terminoloģiju, bet paliktu pie Lutera izteicieniem un ticības apliecībām. Protams, baznīca ir “ticības”, un nevis “skatīšanas artikuls”.

Mūsu acis nespēj redzēt Baznīcu kā Kristus valstību, kā to Apoloģija 7. un 8. artikulā līdz ar Luteru apliecina, ka tā ir paslēpta zem krusta. Neviena cilvēka acs neredz Baznīcu kā Kristus Miesu. Tā ir eshataloģiska realitāte, kas jāatšķir no šīs pasaules vēsturiskajām ārējo lietu un rituālu kopībām . Tiktāl Baznīcu var raksturot kā neredzamu. Jēdzienu “neredzamā baznīca” sāk lietot Augustins, bet reformēto teoloģija tam ir piešķīrusi vēl papildus nozīmi, – un to mēs nevaram pieņemt. Kas traucēja palikt pie Lutera vienkāršās mācības par “apslēpto” Baznīcu?

Šajā un arī citos jautājumos vecluteriskā ortodoksija bija palikusi pārāk stipri atkarīga no saviem pretiniekiem, un 19. gadsimta teologi, kuru luteriskā dogmatika nebija labāka kā ortodoksijai (un kā gan lai tā būtu?), to vienkārši pārņēma. Tam pievienojas vēl kāda lieta. Patiešām tas ir tiesa, ko Luters ir teicis par septiņus gadus vecu bērnu, kurš zina, kas ir baznīca, proti, avis, kas dzird tā Kunga balsi.

Un tomēr taisnība ir bijusi arī pagājušā gadsimta teologiem, kas domāja, ka grandiozo politisko un sociālo dzīves katastrofu dēļ tagadnē un tuvākajā nākotnē kristietība tiks vadīta pie dziļākas Baznīcas izpratnes, kā to, piemēram, vienmēr īpaši ir uzsvēris A. Vilmārs. Jau senbaznīca zināja to, kas ir apliecināts Nīkajas ticības apliecibā, taču tieši šī gigantiskā cīņa ar antīko pagānismu darīja Baznīcu spējīgu pilnībā atzīt patieso Jēzus Kristus dievišķību un cilvēcību un to izteikt savā mācībā. Kad mēs runājam par ticības apliecības attīstības gaitu, es gribu, lai mani saprot šādā, nevis citādā izpratnē.

Vilmārs skaidri redzēja, kādēļ šie divi lielie luterisma novirzieni pagājušajā gadsimtā nespēja vienoties, kā arī to, ka luteriskā baznīca nav nonākusi pie pilnas skaidrības par to, ko Augsburgas ticības apliecības artikuls par baznīcu nozīmē baznīcas dzīvē. Tā ir iznācis, ka pagājušā gadsimta lielie luterāņi un tieši tie, kas ne tikai pie rakstāmgalda teorētiski domāja par baznīcas būtību, bet kuriem vienlaikus to vajadzēja arī celt, mums ir atstājuši nepabeigtu testamentu.

Uzdevums, kas jāatrisina mūsu paaudzei, nav abpusēju formulējumu atkārtošana un tās diskusijas atsākšana, kas pirms simts gadiem ir pārtraukta. Patlaban ar tā laika pieredzes palīdzību vēlreiz ir jāpārdomā tas, kas toreiz palika neatrisināts, rodot par to dziļāku ieskatu Svēto Rakstu mācībā.

Tēmas: apslēptā baznīca Baznīcas cīņa biblisks baznīcas iekārta eshataloģiska realitāte luterisma novirzieni neredzamā baznīca par baznīcas būtību Par kalpošanas amata un draudzes attiecībām

Continue Reading

« Pāvila vēstules liecina par labu zīdaiņu Kristībai
Visfilozofiskākais Dieva esamības pierādījums »
                       

Ieskaties

Dieva Jērs
Kristū nav pazudināšanas
Trīsdesmit piektais vakara priekšlasījums
Herēze

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Šķelšanās starp luterāņiem
  • Romas baznīcas mācība nav vairs apustuliska
  • Katram “sava” Bībele
  • Teologu orģijas nerimst
  • Atrod vienu no senākajiem kristiešu dievnamiem
  • Sieviešu ordinēšana
  • Mūžam dzīvais Dieva vārds

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Kalpošana klātienē un kalpošana attālināti

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025