Skip to content
15. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

33. Kad nedrīkstam zvērēt?

  • Sākums
  • “Baznīcas izaugsmes” paradigma
  • e-refleksijas

“Baznīcas izaugsmes” paradigma

Kurts E. Markvarts
Noklausies šo e-publikāciju

Ir divi virspusīgi un maldīgi uzskati, kas tūdaļ jānoraida. Pirmais apgalvo, ka “baznīcas izaugsme” ir kaut kas tik izplūdis, ka tas var būt jebkas pēc katra ieskatiem vai vēlēšanās.

aznīcas izaugsmes" paradigma

Šis priekšstats, iespējams, noved pie otra maldīgā uzskata, ka Baznīcas izaugsmes kustība ir tikai metožu kopums un teoloģijai tajā ir visai maza nozīme vai vispār nav nekāda.* Neraugoties uz zināmu formas trūkumu, Baznīcas izaugsmes kustība tomēr nav nedefinējama. Pašas kustības darbos tai piemīt un caur to tiek izplatīts noteikts paštēls. Par “rokasgrāmatu” te kalpo Makgavrana Baznīcas izaugsmes izpratne (1970).** Objektīva Baznīcas izaugsmes kustības definīcija būtu balstāma uz autentiskām pašas kustības liecībām par sevi tās darbos.

Pats Makgavrans savā “rokasgrāmatā” noraida ērto izdomājumu, ka metodes var vienkārši nošķirt no satura:

Šī vienlaikus ir grāmata par misijas teoloģiju, misijas teoriju un misijas praksi. Šīs trīs lietas nepastāv katra par sevi, bet gan kā vienots veselums – teoloģija nosaka teoriju un praksi, prakse piešķir nokrāsu teoloģijai un teorijai, savukārt teorija virza gan praksi, gan teoloģiju.

Sava “starpkonfesionālā” rakstura dēļ “atsevišķiem konfesionāliem teologiem” Baznīcas izaugsmes kustība “šķiet nepietiekami teoloģiska”, saka Makgavrans. Viņš pastāv uz to, ka ir tieši otrādi:

Baznīcas izaugsme pēc būtības ir teoloģiska nostāja. Dievs to pieprasa. Tā raugās Bībelē pēc norādījumiem, ko Dievs vēlas, kas jādara. Tā uzskata, ka ticība Jēzum Kristum, kas tiek izprasta saskaņā ar Rakstiem, ir nepieciešama pestīšanai. Baznīcas izaugsme aizsākas nesatricināmā teoloģiskā pārliecībā.

Donalda Makgavrana teoloģija sakņojas restauracionismā***. Makgavrans ir dzimis Indijā, kur viņa vecāki un vecvecāki bija misionāri. Arī viņš pats tur iesaistās kalpošanā, XX gadsimta 30. gados kļūdams par Apvienotās kristīgās misionāru biedrības Indijā izpildsekretāru un mantzini. Vīlies niecīgajā misijas izaugsmē un uzskatīdams, ka ar labākām metodēm būtu sasniedzams lielāks pieaugums, Makgavrans nolemj atrast produktīvākus darba paņēmienus. Viņš aiziet no administratīvā darba un turpmākos septiņpadsmit gadus ar lieliem panākumiem dibina jaunas draudzes. Šī pieredze un pārdomas par baznīcas augšanas vai neaugšanas iemesliem noved pie tā, ka viņš 1955. gadā publicē savu darbu Dieva tilti. Šī grāmata kļūst par “robežšķirtni, kas iezīmē Baznīcas izaugsmes kustības sākumu”.

Makgavrana stingrā pārliecība, ka Jaunajā Derībā misijas darbs ir izvirzīts kā neatliekams un galvenais, bija pretrunā ar ekumeniskās kustības priekšstatiem par misiju. Tā kā viņš nespēja skaidri izšķirt Bauslību un Evaņģēliju un tādējādi arī izprast atšķirību starp divām valstībām jeb valdīšanām (Augsburgas ticības apliecības apoloģija, XVI), Makgavrans uzskatīja, ka sociāli politiska darbība pieder pie baznīcas pienākumiem. **** Tomēr viņš vienmēr stingri pastāvēja uz to, ka prioritāte pilnībā tiek piešķirta misijas darbam, tas ir, nekristiešu evaņģelizācijai un viņu iesaistīšanai draudzēs. Tas, protams, bija klajā pretrunā ar “ekumenisko misijas” izpratni. ***** Makgavrana pieejai raksturīgs stingrs uzsvars uz evaņģelizāciju, kas cieši saistīta ar draudžu veidošanu, nevis tikai atsevišķu indivīdu pievēršanu kristīgajai ticībai.


* – Valdo Vernings apgalvo:

“Metodoloģija ir jānošķir no teoloģijas. Baznīcas izaugsmes metodoloģija nav izaugusi no arminiāņu [!] teoloģijas.”

Baznīcas izaugsme, pēc viņa domām, ir teoloģiski neitrāla, tāpat kā sludināšana:

“Sludināšanu mēs nepadarām luteriskāku kā baznīcas izaugsmi. Gluži tāpat kā luterāņi un reformāti lieto sludināšanu, gan luterāņi, gan reformāti lieto baznīcas izaugsmi.”

Un nākamajā rindkopā:

“Baznīcas izaugsme nav socioloģisku principu kopums, kas pievienoti bibliskai ticībai. Bibliska ticība ir baznīcas izaugsmes pamats.”

Teoloģijas maģistra Stīva Šeiderera brīnišķīgo tēzi, kura izteikta šī jautājuma sakarā un kurai es pievienojos, Vernings, uzstājoties kā baznīcas izaugsmes objektīva vērtējuma aizstāvis, ir nosaucis par “akadēmisku bankrotu”, par sākumu un pamatu “karam”, ko uzsākuši “daži” Fortveinas “doktrinālie eksperti .. kuri piekopj reliģisku šarlatānismu.”

Nepievēršot uzmanību šīm lamām, var vienīgi pievienoties šādam vēlējumam:

“Luterāņu Baznīcas Misūri Sinodē pastāv dziļa plaisa starp mācību un praksi. Profesionāli, doktrinālai ortodoksijai uzticīgi teologi ne vienmēr pilnībā apzinās, ka praksē baznīcas mehānisms iznīcina to, ko viņi māca.. Misūri Sinodei vajadzīgi “cilvēki – vienotāji”, kuri palīdzētu pārvarēt bezdibeni starp mācību un praksi ar gudru prātu, lēnprātīgu sirdi un palīdzīgām rokām, risinot visus šos jautājumus saskaņā ar Bībeli un mīlestībā. “

** – Lai arī Makgavrana programmatiskais darbs The Bridges of God nāca klajā jau 1955. gadā un Baznīcas izaugsmes institūts tika nodibināts 1961., Christianity Today 1991. gada 24. jūnija numurs raksta par “rokasgrāmatas” iznākšanu 1970. gadā kā patieso Baznīcas izaugsmes kustības sākumu.

*** – Restauracionisms – harismātiska kustība, kura sākās Amerikā 18. gadsimtā. Par savu mērķi dažādās restauracionistu baznīcas (piem., The Christian Church – Disciples of Christ, The Independent Christian Churches un The Churches of Christ) izvirzīja I gadsimta kristietības atjaunošanu tādā formā, kā tā aprakstīta Apustuļu darbu grāmatā. Viņuprāt, tā toreiz bijusi brīva, nesaistīta ne ar kādām ticības apliecībām un vienota. Tāpēc arī mūsdienās dažādās restauracionistu kustības baznīcas tiecas pēc kristīgo denomināciju apvienošanas vienā universālā kristīgā baznīcā, kura balstītos tikai uz Jauno Derību un jebkādu brīvu tās interpretāciju.

**** – Vāgnera skaidrojošais izklāsts par to, kā viņš pats un vēl citi no misijas kā evaņģelizācijas nonākuši pie “holistiskas [vispārējas] misijas”, kas ietver arī sociāli politisku darbošanos. Beijerhauss brīdina, lai “Trojas zirga vēderā netiktu ievietota ekumeniska ideoloģija!” Ar to viņš domāja Lozannā (1974.g.) pieņemto nostāju, kas izšķir šaurāko jēdzienu “evaņģelizācija” un plašāko – “misija”, kurš ietver evaņģelizāciju un “kultūras mandātu”, proti, politisku darbību. Mums jābūt mūžīgu pateicību parādā Makgavrana aicinājumam uz evaņģelizāciju kā uz neatliekamu baznīcas pienākumu. Viņš pats tomēr nespēja atbrīvoties no maldīgās priekšstatu sistēmas un apgalvoja, ka “mūsdienu lielā vīzija, kas aicina baznīcas novērst netaisnību savā apkārtnē un tautā, ir laba, bet tai nevajadzētu aizstāt vīziju, kura tās aicina darīt par mācekļiem visas tautas.”

***** – Džonstons parāda, ka Makgavranam par evaņģelizācijas prioritāti nācās cīnīties ne vien Pasaules Baznīcu padomes aprindās, bet zināmā mērā arī ar 1974. gada Lozannas kongresa “evaņģelikāļiem”.

Tēmas: Baznīcas izaugsmes kustība Dieva tilti doktrinālie eksperti Donalds Makgavrans ekumeniskā misija izšķirt Bauslību un Evaņģēliju misijas darbs nekristiešu evaņģelizācija priekšstati par misiju reliģiskais šarlatānisms restauracionisms starp divām valstībām starpkonfesionāls raksturs

Continue Reading

« Kristietis nekad nav viens
Neviens nepazīst Dieva gribu labāk kā pats Dievs »
                       

Ieskaties

Privātās grēksūdzes atjaunošana
Jēzus Kristus nokāpšana ellē, debesbraukšana un atkalatnākšana
Ko mēs drīkstam lūgt
Svētās lietas svētajiem

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Ticība caur šaubām Ticība caur šaubām
    • e-apceres

    Ticība caur šaubām

  • Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību
    • e-apceres

    Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību

  • Interesants video no bijušā mācītāja Interesants video no bijušā mācītāja
    • e-video

    Interesants video no bijušā mācītāja

  • Vēlmes, ko nevar apmierināt Vēlmes, ko nevar apmierināt
    • e-raksti

    Vēlmes, ko nevar apmierināt

  • Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību
    • e-refleksijas

    Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Konfesionāla baznīca vai caurmēra populārprotestantisms?
  • Šķiet, ka baznīcas izaugsmes principi tomēr nedarbojas
  • Vai skaitliskais pieaugums ir jauna baznīcas pazīme?
  • Pareizā rīcība
  • Vai “luteriska” baznīcas izaugsme?
  • Par Zviedrijas “dumpinieku” sadraudzību
  • Doktrinālā vienaldzība

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “Tādēļ kristieša dzīvei jābūt tādai, lai Dieva brīnišķīgais vārds netiktu zaimots. Kristiešiem jābūt modriem, lai tie ar savu dzīvi neizraisītu…”
  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Reliģiskais skeitbords

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025