Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

163. Kā Dieva tēls mūsos var atgriezties?

  • Sākums
  • Ļaužu izbrīns par Jēzus pilnvarām
  • e-raksti

Ļaužu izbrīns par Jēzus pilnvarām

Reinhards Slenczka
Noklausies šo e-publikāciju

“Un notika, kad Jēzus šos vārdus bija beidzis runāt, ļaudis izbrīnījās par Viņa mācību, jo Viņš tos mācīja kā tāds, kam vara, un ne kā viņu rakstu mācītāji.” [Mt.7:28-29]

Ļaužu izbrīns par Jēzus pilnvarām


Jēzus runa ir beigusies, un ļaudis ir “izbrīnīti” par Viņa mācību. Tas liecina par klausītāju pārsteigumu, tāpēc ka viņi dzird kaut ko citu, atšķirīgu no tā, ko pieraduši dzirdēt. Spēcīgāk nekā ar vārdu “izbrīnīti” šo stāvokli raksturo attiecīgais grieķu vārds, kura nozīmi var tulkot ar teicienu — kā zibens spēriena ķerts. Tā cēlonis un atšķirība, salīdzinot ar to, ko ļaudis vienmēr dzird no saviem rakstu mācītājiem, slēpjas Jēzus pilnvarās, un tās norāda uz Viņa dievišķo autoritāti, kas nenāk no cilvēku tradīcijām vai atzīšanas, bet gan — un tas mums atgādina Jēzus Kristību — no debesīm, no augšienes: “Un redzi, debesis tika atvērtas, un Viņš redzēja Dieva Garu kā balodi nolaižamies un uz Viņu nākam. Un redzi, balss no debesīm sacīja: ‘Šis ir mans mīļais Dēls, uz ko man labs prāts'” (Mt.3:16-17).

Tas, ka Jēzus pilnvaras ir no augšienes, no Dieva, no Tēva debesīs, veido to spēku. No tā izriet arī atšķirība no pierastā rakstu mācītāju mācību un sludināšanas veida, kuru mācības metode un saturs orientēti uz saprotamību vēsturiskā aspektā un uz sabiedrisku pielietojamību. Kurš nezina, ka Dieva vārdi nāk no augšienes, tas apakšā krampjaini pūlēsies pārvarēt izpratnes grūtības, kas neved ne pie kā cita kā pie tā, ka Dieva vārda prasības un aicinājums sekot zaudē savu ietekmi.

Aplūkojot Kalna sprediķi kopumā, redzamas vairākas situācijas, kurās izpaužas Jēzus, Dieva Dēla, pilnvaras. Tas sākas ar svētības apsolījumu vārdiem, kuros — pretrunā ar visām acīmredzamajām neveiksmēm un vajāšanas pieredzi — cieši tiek apsolīta Debesu valstība (Mt.5:1-12); un tas ir pamats priekam. Tas tālāk izpaužas Mt.5:17-20, kad tiek piekodināta Dieva baušļu absolūtā un nemainīgā spēkā esamība — līdz pat pēdējai zilbītei. Jo Dieva vārdi bauslībā un praviešos nav sava laika nosacīti, bet gan nosaka laiku — “līdz debesis un zeme zudīs”. Jēzus mācībā nav saskatāma nedz vēsturiska attīstība, nedz piemērošanās sabiedrības apstākļiem un prasībām, jo runa šeit ir par Dieva vārdiem, kas ir spēkā visos laikos vienādā veidā, kas nāk no debesīm un uz debesīm ved. Jēzus pilnvaras tāpat jūtamas sešās tā sauktajās “antitēzēs” (Mt.5:21-6:43). Tajās, no vienas puses, tas, ko sacījuši vecajie vai kas sacīts viņiem, skaidrots ar Dieva sākotnējo gribu. Bet galvenokārt šeit mūsos tiek atklāta pretruna starp mūsu gribēšanu un Dieva gribu, un tas dažkārt notiek sāpīgā un reizē svētīgā veidā.

Pie Jēzus pilnvarām pieder, ka Viņš zina un liecina, ka Dievs ir Tēvs (Mt.6:9) un kā Viņš kā Tēvs “redz slepenībā” (Mt.6:4,6,18), kā Viņš mūs pazīst, par mums gādā un uzklausa mūsu lūgšanas. Beidzot pie Jēzus dievišķajām pilnvarām pieder tas, ka Viņš pazīst Dieva tiesu ar tās algu un sodu un norāda uz to savā mācībā. Tā Viņš parāda mums Dieva nogaidošo labestību — ka “Viņš liek savai saulei uzlēkt pār ļauniem un labiem un liek lietum līt pār taisniem un netaisniem” (Mt.5:45). Tā ir atkārtota norāde uz algu un atmaksu vai atdarīšanu debesīs (Mt.5:12; 6:4-6), bet tāpat arī neizbēgama tiesa un sods (Mt.5:26). Beigu tiesas sprieduma akcentējumā tas parādās sakarībā starp grēku piedošanu, ko saņemam no Dieva, un tās tālāksniegšanu tuvākajam (Mt.6:12-15), kā arī tur, kur tiek atklāta iekšējā pretruna starp ārēju apliecinājumu un cienījamiem darbiem, no vienas puses, un cilvēka iekšēju nepaklausību Dieva vārdiem un gribai, no otras puses (Mt.7:12-23).

“Izbrīnīšanās” par Jēzus mācību ir gluži kas cits nekā sajūsmināta piekrišana, kas lielākoties rodas tikai tādēļ, ka mūs uzrunā atbilstoši mūsu priekšstatiem, ka apstiprina mūsu jūtas un apmierina mūsu vēlmes. Taču ar to nenotiek nekāda atjaunošanās, bet gan, labākajā gadījumā, tiek stiprināts vecais cilvēks. Šādu izbrīnu nenosaka arī kaut kāds personīgs iespaids, kāds var rasties no runasveida, no žestiem un ārējā izskata. Viss, kas varētu radīt ietekmi uz cilvēkiem, vēstījumā par Jēzu nemaz nav pieminēts, ja neievēro vārdus Kalna sprediķa sākumā, ka Viņš “atdarīja savu muti”.

Izbrīnu, pārsteigumu klausītājos izraisa pati Kunga runa un tās uzklausīšana; par to Raksti vēsta arī citviet (Lk.4:32; Mk.1:22-27). Tie ir tieši tie paši vārdi, ko Kungs runā uz mums, kas mums atver acis, lai mēs saredzētu Dieva klātbūtni pie mums šodien, vārdi, kas atjauno mūsu sirdis, tās apgaismodami (2.Kor.4:6). Māceklis — šis vārds grieķu [un arī latviešu] valodā izsaka tā būtību — klausīsies sava Kunga vārdos un paliks pie Viņa, un, sekodams Viņam, dosies pa ceļu, pa kuru Viņš mūs cauri šim laikam ved uz mūžību — cauri ciešanām, miršanai, nāvei mūžīgā dzīvībā Debesu valstībā un sadraudzībā ar Dievu.

    Kungs, Debesu Tēvs, Tu esi pie mums sūtījis savu Dēlu, lai mūs vestu atpakaļ pie Tevis; Tu esi mums sacījis savu vārdu. lai taptu atvērtas mūsu acis un atjaunotas mūsu sirdis; Tu esi mums atklājis savas tiesas bardzību un savas mīlestības dižumu. Tādēļ mēs lūdzam Tevi: stiprini mūsu ticību un mūsu paklausību, lai mēs visās lietās paļautos uz Tevi, nemeklēdami ļaužu atzinību un nebīdamies no viņu nicinājuma, tāpēc ka Tu mums kā algu esi apsolījis mūžīgu svētlaimi.

    “Tavs esmu, Tavs es būšu, Tu uzticīgais Dievs! Ja kārdināts es kļūšu, pie manis piestājies. Kungs, palīdzi man stāvēt pie Tevis ticībā, es Tevi gribu slavēt šeit un tur, mūžībā”. Āmen.

Tēmas: izbrīnīšanās izbrīns Jēzus Kalna sprediķis Jēzus pilnvaras Kunga runa par Jēzus mācību

Continue Reading

« Superbaznīca
Īstāko bīskapu kari »
                       

Ieskaties

Atpestī mūs no ļauna!
Tev nebūs laulību pārkāpt, un tas sākas jau ar iekārojošu skatienu
Kristus klātbūtne baznīcā
Dieva valstība un pasaules valstība (to sastapšanās un atšķirība)

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Tēva vārda spēks
  • “No turienes” nākšana
  • Golfs sabatā
  • Reliģiskie piedzīvojumi viesnīcā
  • Galdiņš divdesmit sešām personām
  • Auniņš Šons: Divvientulībā [59]
  • Debesīs mītošais

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Reliģiskais skeitbords

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025